Konuşmacılar
Açıklama
Bu çalışmada Atatürk’e benzemesiyle meşhur Serdar Görel isimli kişinin TikTok’ta aynı isimle paylaştığı videoların Goffman’ın benlik sunumunda performans, sahne ve teatral temsil biçimi perspektifleri ile yeni nesil dilencilik kavramları çerçevesinden nasıl okunabileceği ve bunların izleyicilerde hangi anlamlara karşılık geldiği amaçlanmıştır. Bir “düzmece performans” türü olarak TikTok’ta yeni nesil çevrimiçi dilencilik örneklerinin gitgide yaygınlaştığı gözlenmektedir. Platformlardaki bu tür performansların başarıya ulaşması, herhangi bir senaryoyu yeterince iyi yerine getirmeyi başarmış oyuncuların varlığı ile ilişkilidir. TikTok’taki sahneler bu yönüyle teatral bir alanın başarıyla sergilendiği ve izleyicilerde gerçekmiş imajı bırakan performansları içermektedir. Yeni nesil dilencilik örnekleri TikTok’ta sergilenen performanslarda sıklıkla kullanılmakta, bu yönüyle dilencilik platformlar aracılığıyla gelenekselden dijitale evrilmektedir. Bu çalışmada TikTok’ta Serdar Görel isimli hesapta paylaşılan ve en çok yorum sayısı bulunan “CUMHURİYETİMİZİN 100.YİLİ KUTLU OLSUN” isimli videoya bırakılan 3624 adet yorum netnografik analizle incelenmiştir. Analiz sonucunda bulguların 1) Atatürk’e benzetenler ve performansı beğenenler, 2) Rol yaptığını belirtenler, 3) Dilencilik yaptığını belirtenler, 4) Dinsel, ırksal veya küçük düşürücü ifadeler kullananlar olmak üzere dört başlıkta inceleneceği anlaşılmıştır. TikTok’ta bireyler, rol ve performanslarını çoğunlukla teatral bir sahne alanına dönüştürerek adeta düzmece bir şekilde yeni nesil dilencilik örnekleri sergilemektedir. Böylelikle son yıllarda Atatürk videolarında görüleceği üzere toplumu bir arada tutan önemli kişileri benzetmeye çalışan ve izleyicilerde duygusal süreçleri harekete geçiren videolar aracılığıyla TikTok’un bir kazanç kapısı haline geldiği ve bunun başta Z kuşağında olmak üzere birçok yaş grubunda yeni bir meslek olarak yaygınlaştığı görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: TikTok, performans, sahne, tiyatro, yeni nesil dilencilik
(ENG)
This study aims to explore how the videos shared on TikTok by a person named Serdar Görel, famous for his resemblance to Atatürk, can be interpreted from the perspectives of Goffman's dramaturgical framework of self-presentation, performance, stage and theatrical representation, as well as the concept of next-generation begging, and what meanings they convey to viewers. It is observed that examples of next-generation online begging are increasingly prevalent on TikTok, as a form of 'phony performance'. The success of such performances on platforms is linked to the presence of actors who are able to convincingly perform any scenario. Scenes on TikTok thus encapsulate performances that effectively mimic a theatrical space, giving viewers a sense of authenticity. Examples of next-generation begging are often showcased in performances on TikTok, moving begging from traditional to digital platforms. In this study, 3624 comments left on the video titled "CUMHURİYETİMİZİN 100.YİLİ KUTLU OLSUN" ("Happy 100th Anniversary of Our Republic") shared on Serdar Görel's account on TikTok were analysed using netnographic methods. As a result of the analysis, it was understood that the findings would be examined under four headings: 1) those who compare themselves to Atatürk and admire the performance, 2) those who indicate that it is role-playing, 3) those who indicate that it is begging, 4) those who use religious, racial or derogatory expressions. Individuals on TikTok often transform their roles and performances into a theatrical stage, phony examples of the next generation of beggars. Thus, it is observed that TikTok has become a lucrative avenue, especially in recent years, through videos that attempt to resemble and evoke emotional responses similar to those seen in Atatürk videos, and this phenomenon has become widespread as a new profession, especially among Generation Z and different age groups.
Keywords: TikTok, performance, stage, theatre, next generation begging