Konuşmacılar
Açıklama
Bu çalışma Cep Herkülü Naim Süleymanoğlu (2019) filmini A. J. Greimas’ın Eyleyen Modeli doğrultusunda çözümlemeyi ve filmi seyredenlere uygulanan anket sonuçları ile elde edilen sonuçları karşılaştırmayı ve böylece filmde gerçekleştirilen anlamlandırma sürecini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçla filmdeki kimlik, ötekilik, özümleme kavramları üzerinde durulmuş ve bu kavramların filmdeki kişiler tarafından nasıl sahiplenildiği, filmde bu kavramların nasıl kurgulandığı ve anlamın nasıl inşa edildiğine odaklanılmıştır. Kimlik oluşum sürecinde birçok değişken rol oynar. Kimlik mücadelesi genellikle ötekileştirilmiş, birey olarak kabul edilmemiş ya da yok sayılmış kişilerin mücadelesidir. Aynı toprak üzerinde yaşayan toplumların ortak gelenek görenek ve yaşam biçimleri vardır. Ancak toplum içerisinde farklı dini ya da etnik kökenden olan insanlar toplumun geri kalanından daha farklı olacaklardır. Böyle durumlarda bazı toplumlar bu durumu oldukça başarılı bir şekilde uyumlarken bazı toplumlarda ise bu sorun olabilmektedir. Bu sebeple de çatışmalar, ayrımcı tutumlar ve ötekileştirme başlayacaktır. Tarihte örnekleri çokça görülmüştür. Ötekileştirme çeşitli nedenlerle olabilmektedir. Örneğin bir yerde yaşayan bir millet farklı bir yere gitmek zorunda kaldığında ötekileştirilebilir ya da aynı toplum içerisinde yaşarken amaç ve niyetler çakışabilir. Çalışmada inceleme nesnesi olarak ele alınan filmde dönemin yönetiminin keskin bir tavırla tek uluslu devlet olma kararı sonrasında azınlık olan Türk kökenli vatandaşlara karşı yapılan özümleme hareketi ve bunun getirdiği ötekileştirme, kimliksizleştirme, yok sayma gibi durumlar ele alınmıştır. Karar sonrası ikincil duruma düşen Türk kökenli vatandaşların kendi kimliğini korumak için nasıl mücadele verdikleri, bu süreçte karşılaştıkları güçlükler ele alınmıştır.
Çalışmada Cep Herkülü Naim Süleymanoğlu filmi kimlik ötekilik bağlamında ele alınmış ve Naim Süleymanoğlu özelinde bir kimlik mücadelesinin süreçleri incelenmiştir. Film Greimas’ın göstergebilim yöntemiyle incelenmiştir. Burada Naim’in mücadelesi, karşılaştığı güçlüklerden yola çıkılarak filmde kurgulanan kimlik- ötekilik kavramları ele alınmıştır. Ayrıca filmde anlatılmak istenen düşüncelerin neler olduğu ortaya çıkarılmıştır. Diğer taraftan eş zamanlı olarak lise son sınıf öğrencilerine film seyrettirilmiştir. Hemen ardından filmi seyreden yetmiş üç öğrenciye anket uygulanmıştır. Böylece filmin vermek istediği mesajla seyircinin filmi alımlaması arasındaki benzerlik ve farklılıklar ortaya konulmuştur. Ulaşılan sonuçlar tartışılmış ve çalışma sonlandırılmıştır. Ötekileştirilmiş, yok sayılmış, özümlemeye maruz kalmış Türk milletini temsil eden bir sporcunun mücadelesinde başarıya ulaştığı görülmüştür.