8–10 May 2024
İstinye Üniversitesi / İstanbul
Europe/Istanbul saat dilimi

ALMAN EKSPRESYONİST SİNEMADA MİZANSENE BAKIŞ: DR. CALİGARİ’NİN MUAYENEHANESİ ÖRNEĞİ

Zamanlanmadı
20dk
İstinye Üniversitesi / İstanbul

İstinye Üniversitesi / İstanbul

İstinye Üniversitesi / İstanbul Hybrid Event

Konuşmacılar

Özge Kalyoncu Fırat

Açıklama

Özet
Sinema, sanatsal bir anlatım aracı olarak vizörün sınırladığı çerçeve içerisinde kendine has bir dil ve anlatıya sahiptir. Sinemada dekor, kamera, ışık, makyaj, kostüm, oyunculuk ve diğer görünen tüm öğeleri kapsayan mizansen, çeşitli amaçlara hizmet eden bir yapıdır. Yirminci yüzyılın başlarında Almanya’da I. Dünya Savaşı’nın getirdiği ruhsal durumu yansıtan bir akım olarak ortaya çıkan ekspresyonizm, birey merkezci yapısıyla iç dünyayı ve duyguları dışa aktarmayı hedeflemektedir. Karamsarlık halleriyle sinemada Alman dışavurumculuğu, özellikle savaşın etkileriyle ortaya çıkmıştır. Alman dışavurumcu sinemacılar, mizanseni kendi özgün stillerini yaratmak için kullanmıştır. Filmlerde absürt dekorların, abartılı ışık ve gölgelerin kullanımı, akımın biçimsel özellikleridir. Kostüm, makyaj, dekor, ışık ve renk kullanımı, kamera açısı ile oyunculuk gibi tüm elementleriyle mizansen özellikleri, dönemin ruh halini yansıtmaktadır. Dr. Caligari’nin Muayenehanesi filminde, yağlı boyalardan yapılmış kartondan dekoru, keskin kamera açıları, ışığın kontrastlı gölgeler yaratmak için kullanımı, çarpıtılmış perspektifte nesneler, kaba oyunculuklar ile çok beyaz yüzlerle karakterize edilmiş makyaj ve kostümleri, gerçek-dışı bir dünya hissini yaratmak için kullanılmıştır. Korku ve dehşetin ön planda olduğu filmler, izleyicilerde bilinçli bir kâbus etkisi yaratmaktadır. Bu çalışmada, Alman ekspresyonist sinemada mizansen öğelerin kullanımı, Dr. Caligari’nin Muayenehanesi örneği ile incelenmiştir. Çalışmanın amacı, dışavurumcu sinemada mizansenin iç dünyayı yansıtma üzerine etkisini ortaya koymak ve Dr. Caligari’nin Muayenehanesi filmini dekor, kostüm, makyaj, kamera, aydınlatma ve oyunculuk gibi öğeler üzerinden örneklendirip incelemektir. Seçilen örneklem üzerinden sinemada mizansen, betimsel literatür taraması yöntemiyle incelenmiş, Dr. Caligari’nin Muayenehanesi filminin mizansen öğeleri analiz edilmiştir. Bu çalışma ile mizansene hizmet eden öğelerin ekspresyonist filmlerde psikolojik amaçlarla kullanımı, seçilen film aracılığıyla irdelenerek eleştirel bir bakış ortaya konmuştur.

Anahtar Kelimeler: Alman Ekspresyonizmi, Sinema, Dışavurumcu Sinema, Mizansen, Dr. Caligari’nin Muayenehanesi.

Başlıca yazarlar:

Ortak yazarlar

Sunum Materyalleri