8–10 May 2024
İstinye Üniversitesi / İstanbul
Europe/Istanbul saat dilimi

DİJİTAL MEDYADA METAVERSE ve KİMLİK İNŞASI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA: “THE PERİPHERAL” DİZİSİ GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEME

Zamanlanmadı
20dk
İstinye Üniversitesi / İstanbul

İstinye Üniversitesi / İstanbul

İstinye Üniversitesi / İstanbul Hybrid Event

Konuşmacılar

Maşide Karaca (kendisi)

Açıklama

Metaverse, Sanal Gerçeklik ve Kimlik

Dijital Medyada Metaverse ve Kimlik İnşası Üzerine Bir Çalışma: “The Peripheral” Dizisi Göstergebilimsel Çözümleme

Teknolojinin gelişmesiyle birlikte gerçek dünyadan sanal dünyaya, sanal kültüre doğru bir değişimin olduğu görülmektedir. İnternetin akıllı telefonlarda ve diğer akıllı cihazlarda erişebilirliği; fiziksel dünya ile sanal dünya arasındaki etkileşimin artmasına bağlı olarak dünya çapında milyonlarca insan zamanlarının büyük bir kısmını çevrim içi ortamlarda geçirmeye başlamışlardır. Teknolojinin getirmiş olduğu bu yenilik karşısında birey kendini yeniden tanımlama fırsatı bulmuştur. Bu bağlamda yaşanan en son gelişme kuşkusuz metaverse kavramının literatürde yer almasıdır. Metaverse, fiziksel dünyayı sanal dünyayla birleştirmeyi amaçlayan yeni bir teknoloji olarak ortaya çıkmaktadır.
Metaverse terimi ilk olarak 1992 tarihinde Neal Stephenson sanal dünya olarak tasarladığı “Snow Crash” kitabında geçmektedir. Günümüzde ise teknolojideki yaşanan gelişmeler sayesinde bireylerin çevrim içi bağlantı kurmasına olanak tanıdığı, ihtiyaçlarını karşıladıkları yeni bir evren modeli olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu çalışmada nitel araştırma kullanılarak, dijitalleşmenin getirmiş olduğu yeni bir terim olan metaverse kavramının dijital medyada nasıl konumlandırıldığını, bireylerin kişilik inşası oluşumuna etkisini “The Peripheral” dizisi örneği verilerek göstergebilimsel yöntem ile analiz edilmiştir. Bu yöntem ile 2022 yılında dijital platform olan Amazon Prime’da yayınlanan dizisinin birinci sezonunda yer alan sekiz bölüm incelenmiştir. Çalışma sonucunda dizide yer alan bireylerin gerçek dünyadan farklı olarak kendilerini olmak istedikleri gibi yaratarak sanal ortamlarda kişiliklerini canlandırma imkanı bulmakta, boyutsal bir değişim geçirmektedir.

Başlıca yazarlar:

Sunum Materyalleri